צירוף קטן למניין

הרב אייל שמאי שליט"א

    השאלה נשאלה בקבוצת הוואטסאפ של בית המדרש

    להצטרפות לקבוצה לחץ כאן

     לשאלה זו נשאלה שאלת המשך, לקריאה לחץ כאן

     

    שאלה:

    האם קטן יכול להצטרף למניין?

    תשובה:

    שבוע טוב. האמת היא שדין זה נלמד בין היתר מפרשת השבוע שקראנו- פרשת שלח שכן שנינו במגילה (כג ב): "אין פורסין על שמע ואין עוברין לפני התיבה ואין נושאין את כפיהם ואין קורין בתורה ואין מפטירין בנביא... פחות מעשרה". ובגמרא (שם) למדו מ"ונקדשתי בתוך בנ"י" ל"הבדלו מתוך העדה", "מה להלן עשרה אף כאן עשרה".

    וברמב"ם בפ"ח מתפלה (הל' ד) פסק שצריך שיהיו כולם גדולים ובני חורין וז"ל: "וְכֵיצַד הִיא תְּפִלַּת הַצִּבּוּר. יִהְיֶה אֶחָד מִתְפַּלֵּל בְּקוֹל רָם וְהַכּל שׁוֹמְעִים. וְאֵין עוֹשִׂין כֵּן בְּפָחוֹת מֵעֲשָׂרָה גְּדוֹלִים וּבְנֵי חוֹרִין. וּשְׁלִיחַ צִבּוּר אֶחָד מֵהֶם. וַאֲפִלּוּ הָיוּ מִקְצָתָן שֶׁכְּבָר הִתְפַּלְּלוּ וְיָצְאוּ יְדֵי חוֹבָתָן מַשְׁלִימִין לָהֶם לַעֲשָׂרָה. וְהוּא שֶׁיִּהְיוּ רֹב הָעֲשָׂרָה שֶׁלֹּא הִתְפַּלְּלוּ. וְכֵן אֵין אוֹמְרִים קְדֻשָּׁה וְלֹא קוֹרְאִין בַּתּוֹרָה וּמְבָרְכִין לְפָנֶיהָ וּלְאַחֲרֶיהָ וְלֹא מַפְטִירִין בַּנְּבִיאִים אֶלָּא בַּעֲשָׂרָה".

    וכעין זה כתב בשו"ע או"ח (סי' נה סע' א) לגבי קדיש (שהוא תחילת תפילת הצבור). ובסעיף ה' שם.  יעו"ש. ויעויין עוד בתוספות ברכות (מח א ד"ה ולית הלכתא).

    להלכה, קטן לא מצטרף למניין (סימן נה סע' ד).

    לדעת המגן אברהם יש אפשרות לצרף אותו למניין אם אוחז חומש ביד, ורק לקדיש וברכו שחייבים בהם. אבל לרוב הפוסקים גם במצב זה לא מצרפים (משנה ברורה ס"ק כד) וכן המנהג.

    עד כדי כך שלדעת מהר"ם מרוטנבורג (שו"ת סימן כח) אם מצרפים קטן צריך לצאת מבית הכנסת ולא להשתתף עם ציבור זה.

    יחד עם זאת בשעת דחק גדולה (כגון שיתפזר המניין ויתבטל לגמרי) הקל הגר"מ פיינשטיין זצ"ל (אגרות משה או"ח ב סימן יח) לצרף קטן מעל גיל 12 אם אוחז בידו ספר תורה גלול. במקרה זה לא יתפלל שליח ציבור לחש, אלא ימתין עד שיסיימו הציבור תפילת לחש ומיד יתפלל חזרה בקול.



תגיות: הרב אייל שמאי, מניין, תפילה, קטן, צירוף קטן למניין, האם ילד מצטרף למניין?,